Nie sztuka coś zrobić, sztuka to sprzedać
Promocja powiatu to promocja gmin – powiedział Leonard Malcharczyk szef powiatowej komisji rozwoju podczas obrad tejże komisji. Radni – członkowie komisji rozwoju debatowali 23 marca nad tym jak uatrakcyjnić powiat i przyciągnąć w nasze strony turystów.
Powiat powołał w 2008 r. Agencję Promocji Ziemi Raciborskiej i Wspierania Przedsiębiorczości na Zamku Piastowskim w Raciborzu. Jednostka powiatu ma swoją siedzibę w zamku piastowskim. Agencja ma się zajmować szeroko pojętą promocją naszego powiatu. Podczas obrad komisji Grażyna Wójcik dyrektor agencji zdała sprawozdanie z działalności swojej jednostki. Główne przedsięwzięcia agencji to promocja ziemi raciborskiej na targach turystycznych w Polce i za granicą, realizacja i udział w projektach ułatwiających dostęp do atrakcji na terenie powiatu, wydawnictwa reklamujące Raciborszczyznę i jej tereny inwestycyjne oraz promocyjne filmy. Dyrektor podkreśliła przy tym dobrą współpracę z gminami.
Radni przyjęli sprawozdanie bez uwag, jednak zastanawiali się nad tym czy podjęte działania przekładają się na wymierne rezultaty. – Współpraca z gminami jest dobra wtedy, gdy agencja traktuje gminy jak równego partnera. Jeśli chodzi o obecność agencji na targach to trudno zmierzyć tego efekty – powiedział Leonard Fulneczek radny powiatowy z Krzyżanowic. Radny Fulneczek zaproponował stworzenie kompleksowej oferty dla turystów odwiedzających powiat. – Taki program dokładnie opisywałby atrakcje w regionie i mógłby być skonstruowany na potrzeby różnych grup turystów – wyjaśnił. Turystyczny przewodnik po powiecie miałby, według Leonarda Fulneczka, zawierać opis największych atrakcji w gminach połączony z informacjami na temat godzin ich otwarcia, cennikiem itp. – Nie sztuka coś zrobić. Sztuka to sprzedać – podsumował.
Radny Leszek Wyka pytał dyrektor Wójcik czy w agencji są zatrudnieni specjaliści od turystyki. Okazało się, że takich osób w agencji nie ma. – Zaczynamy się specjalizować w turystyce – tłumaczyła dyrektor. Dodała, że pracownicy agencji wdrażają się w temat informacji turystycznej.
Radny Artur Wierzbicki pytał gdzie można znaleźć m.in. promocyjne filmy, które zrealizowała agencja. Dyrektor Wójcik zapewniła, że będą one dostępne w przyszłości na stronach internetowych, na razie film jest rozdawany na płytach CD podczas imprez kulturalnych i na targach, w których agencja bierze udział. Radni zaproponowali umieszczanie informacji o działaniach agencji na ogólnodostępnych portalach społecznościowych w internecie.
Radni podczas debaty posiłkowali się opiniami historyka – przewodnika po atrakcjach Raciborszyzny. Według jego spostrzeżeń, powiat jest zwiedzany „przelotem” w drodze do Czech. Na naszym terenie największą popularnością mają się cieszyć opactwo cystersów w Rudach, zamek piastowski i Muzeum w Raciborzu.
Dalsze działania agencji promocji mają poprzedzić konsultacje ze specjalistami od turystyki i miejscowymi pasjonatami historii.
(woj)