Ekoserwis: Zielona „Wyspa Śląsk”
Po raz piąty, 21 marca – w pierwszym dniu wiosny, w zabrzańskim Domu Muzyki i Tańca koncertem artystów pochodzących z naszego regionu: Stanisława Soyki, Marcina Wyrostka, Ireneusza Krosnego oraz Olgierda Łukaszewicza, zakończono tegoroczną edycję akcji „Zielona Wyspa Śląsk”.
Inspiratorem i animatorem, trwającej od połowy marca ekologicznej kampanii na rzecz czystości środowiska, stosowania ekologii w codziennym życiu oraz kreowana nowego wizerunku regionu, był nagrodzony Fryderykiem zespół Carrantuohill – od ćwierćwiecza popularyzujący w Polsce irlandzką muzykę.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach po raz czwarty wsparł tę inicjatywę przyznając organizatorom akcji – Żorskiemu Towarzystwu Kulturalnemu „KONTRAPUNKT” – dotację w wysokości 16 tys. zł. Podczas konferencji poprzedzającej koncert w Zabrzu Gabriela Lenartowicz – prezes WFOŚiGW mówiła, że środowisko dookoła nas zmieniamy nie tylko poprzez konkretne inwestycje ekologiczne lub nasadzenia lasów ale także dzięki budzeniu wrażliwości artystycznej. Wtedy o wiele łatwiej o szacunek wobec środowiska i piękna przyrody oraz o dbałość o estetykę i czystość miejsc, w których żyjemy. Dlatego Fundusz chętnie od lat wspiera tego rodzaju akcje burzące stereotyp Śląska zaniedbanego i ekologicznie zdegradowanego na rzecz regionu, w którym mieszkają ludzie dbający każdego dnia o ekologiczne i przyjazne środowisku swoje miejsce życia i niegodzący się na jego zanieczyszczanie lub trucie na skutek np. dzikich wysypisk lub palenia śmieci– powiedziała G. Lenartowicz.
W ramach akcji Zielona Wyspa Śląsk tydzień poprzedzajcy kalendarzową wiosnę obfitował w liczne warsztaty ekologiczne (nauka segregacji odpadów, eko-puzzle, eko-memory, eko-krzyżówki), sadzenie nowych lasów, kampanie informacyjno-medialne oraz happening.
W Żorach, Gorzycach, Rybniku, Chorzowie i w Katowicach organizatorzy tych ekologicznych wydarzeń starali się przekonać dzieci i młodzież do ekologicznych zachowań w codziennym życiu, zwracania uwagi na czystość lokalnego środowiska, pokazywali proste sposoby na wprowadzanie ekologii do domów. Dorosłym mieszkańcom regionu kampania miała uświadomić, że już dziś mają się czym chwalić, że w województwie śląskim żyje się lepiej, oddycha się lepszym powietrzem, a Śląsk jest już drugim w kraju regionem pod względem ilości terenów zielonych.
Partnerami kampanii byli m.in. Śląski Urząd Marszałkowski, TAURON SA, Fundacja Ekologiczna ARKA oraz regionalne media.
(acz)