Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Skąd te dysproporcje na stacjach?

09.02.2016 00:00 red

Aby znaleźć paliwo w dobrej cenie w Rybniku trzeba się sporo nakręcić kółkiem. Nie sprawdza się tu zasada, że na stacjach danej sieci jest najtaniej czy najdrożej. Przykładowo, różnice pomiędzy stacjami BP na ulicy Kotucza i Mikołowskiej sięgają nawet dwudziestu groszy. Postanowiliśmy sprawdzić skąd te dysproporcje.

Zarobić jak najwięcej

Ciężko wyciągnąć informację od rzeczników prasowych koncernów paliwowych na temat ich polityki cenowej. Jedni odpowiadają w mało precyzyjny sposób, inni nie odpowiadają wcale. O różnice na stacjach zapytaliśmy właścicieli największych firm paliwowych, które prowadzą swoje stacje w Rybniku. Odpowiedział nam tylko Statoil i BP. Choć żaden rzecznik nie powie tego wprost, paliwo na danej stacji będzie tak drogie, jak pozwalają na to lokalne warunki, czyli odległość od konkurencyjnej stacji, układ drogowy, czyli np. utrudniony nawrót do stacji z tańszym paliwem który przed chwilą minęliśmy samochodem. Oczywistym czynnikiem są również ceny paliw na stacjach w mieście. – Istotnym elementem polityki cenowej BP jest analiza rynku lokalnego, która ma największy wpływ na różnice cenowe w poszczególnych regionach cenowych czy miastach – potwierdza Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik prasowy BP. – Cena paliw na stacjach to wypadkowa różnych czynników, takich jak: kosztu produktu, czyli ceny ropy naftowej na giełdach światowych, wahania kursu złotego w stosunku do walut, w jakich wyceniane są produkty w rafineriach, kosztów logistyki  oraz wysokości podatków (w Polsce to obecnie ponad połowa kosztów) i opłat – dodaje.

Franczyza rządzi się sama

Teraz najciekawsze, kto dyktuje cenę? To zależy czy dana stacja jest częścią sieci danego koncernu zarządzaną centralnie, czy też prowadzona jest przez partnerów koncernu. – W sieci BP funkcjonują stacje własne BP, których właścicielem jest firma BP i w pełni decyduje o cenach na tych stacjach. Poza tym w sieci BP prowadzą działalność stacje partnerskie, które są niezależnymi podmiotami. Współpraca z BP odbywa się podstawie umowy partnerskiej a dealer, jako niezależny przedsiębiorca, prowadzi własną politykę cenową – wyjaśnia naszemu tygodnikowi rzeczniczka BP. Podobnie jest na Statoil-ach. – O cenie detalicznej paliw na stacjach własnych Statoil Fuel & Retail Polska decyduje centrala firmy. Natomiast na cenę detaliczną paliwa na stacjach franczyzowych nie mamy żadnego wpływu , o tym decyduje właściciel stacji lub osoba przez niego upoważniona – tłumaczy Krystyna Antoniewicz-Sas, dyrektor ds. Komunikacji Statoil Fuel & Retail Polska. Jak to wygląda w proporcjach? Przykładowo sieć  Statoil w Polsce liczy 356 stacji: 190  stacji własnych, 87 stacji segmentu ekonomicznego Statoil 1-2-3 obsługiwanych przez zewnętrznych operatorów (ajentów) i 79 stacji prywatnych pod tym samym logo, które działają na zasadzie franczyzy.

Śledzą lewe transporty

Firmy paliwowe zapewniają, że paliwo tankowane na ich stacjach, pochodzi z danego koncernu. Robią wszystko, aby ich partner nie kupował w hurcie paliwa od konkurencji – Jednym z podstawowych założeń umowy franczyzy jest wyłączność sprzedaży paliw Statoil. Nie wyobrażamy sobie, żeby stacja pod naszym logo sprzedawała inne paliwa niż nasze. Wyłączność sprzedaży jest nie tylko zagwarantowana w kontrakcie i obwarowana wysokimi karami ale też sprawdzana przez system gwarantujący szczelność obiegu dostaw i sprzedaży. Prowadzimy śledzenie trasy i postojów cystern dostawczych za pomocą GPS, posiadamy elektroniczny system zapobiegający zmieszaniu paliw i nieautoryzowanym dostawom, monitorujemy stany paliw  w zbiornikach i rejestrujemy każdą dostawę przez sondy. Cały system sprzedaży działa online i podłączony jest do centrali – wylicza Krystyna Antoniewicz– Sas.

Adrian Czarnota

  • Numer: 6 (1238)
  • Data wydania: 09.02.16
Czytaj e-gazetę

Archiwum

  • Numer: 4 (1236)
  • Data wydania: 26.01.16
  • Numer: 5 (1237)
  • Data wydania: 02.02.16
  • Numer: 6 (1238)
  • Data wydania: 09.02.16
  • Numer: 7 (1239)
  • Data wydania: 16.02.16
  • Numer: 8 (1240)
  • Data wydania: 23.02.16