Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Koleje Śląskie tracą na opłatach za przewóz rowerów?

22.10.2019 00:00 red

Jan Psota z Towarzystwa Entuzjastów Kolei wysłał do władz Kolei Śląskich list, w którym czarno na białym wyjaśnia, dlaczego regionalny przewoźnik traci na pobieraniu opłat za przewóz rowerów. Choć opisywane sytuacje miały miejsce w powiecie wodzisławskim, to cała sprawa dotyczy również mieszkańców Raciborszczyzny, dlatego zdecydowaliśmy się opublikować ten list również na łamach „Nowin Raciborskich”.

Proponujemy przywrócenie możliwości bezpłatnego transportu rowerów na liniach: S71 (Bohumin – Rybnik), S7 (Racibórz – Rybnik), S78 (Bohumin – Racibórz), S72 (Rybnik – Bielsko-Biała), S58 (Cieszyn – Czechowice-Dziedzice). Obserwowane w pociągach tych relacji poziomy napełnień pozwalają na bezproblemowe umieszczenie rowerów na pokładzie, zaś po wprowadzeniu opłat wieszaki zwykle są puste.

Uzasadnienie:

– w przypadku krótkich tras cena biletu na rower przewyższa cenę samego biletu, co odstręcza już „dla zasady”,

o ile cena samych biletów jest porównywalna (często wyższa!) do kosztu paliwa do indywidualnych środków transportu (a trzeba Wam wiedzieć, że pojazdów elektrycznych przybywa), to licząc z biletem za rower, pociąg zupełnie traci cenową konkurencyjność przy odległościach mniejszych niż jakieś 50 km,

– stacje kolejowe bywają oddalone od szkół i miejsc pracy – jak to ma miejsce w Wodzisławiu Śląskim – więc póki nie każdy ma elektryczną hulajnogę albo czas i chęć na spacery – rower pozostaje najbardziej naturalnym uzupełnieniem transportu kolejowego; dając możliwość darmowego transportu roweru poważnie powiększacie swój zasięg działania, bo „parę minut od stacji” to już nie jest pół kilometra, a dwa kilometry, – na przystankach niekoniecznie jest możliwość bezpiecznego pozostawienia roweru – mój na przykład ukradli spod dworca pół roku temu (a nie był to żaden tam sprzęt z górnej półki), więc wiem co mówię; przy tym nie ma wątpliwości, że nikt nie będzie tachał roweru dla przyjemności.

Na koniec na własnym przykładzie. Odkąd pozbawiono mnie możliwości zabierania roweru do pociągów KŚ w cenie własnego biletu, jechałem pociągiem na odcinku Bełsznica – Wodzisław tylko dwa razy: pierwszy, kiedy przekonałem się, że mi tę możliwość odebrano, i drugi, kiedy z powodu awarii roweru miałem w perspektywie dwugodzinny spacer do domu. Więc kilkadziesiąt przypadków, kiedy KŚ mogły mieć jednego pasażera więcej, wybrałem jazdę rowerem prosto do miasta, bo nie mam tyle czasu, żeby z dworca za miastem drałować pieszo do roboty – w tym czasie z domu dojadę na rowerze czy autem. Czyli KŚ w swojej chytrości nie zarobiło 50 x bilet za rower, tylko straciło 50 x 3 zł za mnie.

Jesteśmy przekonani, że umożliwienie darmowego transportu rowerów tam, gdzie nie będzie to blokować miejsc dla podróżnych, powiększy Wasze zyski. Naturalnie jesteśmy też zainteresowani statystyką przychodów z biletów na rowery, do której nie mieliśmy dostępu, więc na tę chwilę wnioskujemy tylko z własnych obserwacji.

Jan Psota, wiceprezes Towarzystwa Entuzjastów Kolei

(web)

  • Numer: 43 (1426)
  • Data wydania: 22.10.19
Czytaj e-gazetę

Archiwum

  • Numer: 41 (1424)
  • Data wydania: 08.10.19
  • Numer: 42 (1425)
  • Data wydania: 15.10.19
  • Numer: 43 (1426)
  • Data wydania: 22.10.19
  • Numer: 44 (1427)
  • Data wydania: 29.10.19
  • Numer: 45 (1428)
  • Data wydania: 05.11.19