Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Pociągiem do Kornic. Polowy na „tak”, Lenk na „nie”

28.07.2020 00:00 red

Przystąpienie Raciborza do programu Kolej Plus i zaangażowanie finansowe Miasta w budowę linii kolejowej m.in. do Głubczyc zostało przedyskutowane 23 lipca w komisji gospodarki miejskiej. Wniosek prezydenta Polowego napotkał opór radnych.

Temat przedstawił radnym wiceprezydent Dominik Konieczny. Wyjaśnił, że to wspólny projekt samorządowy z udziałem Województw, Powiatów i Gmin (także województwa opolskiego). Uchwała rady miasta jest potrzebna żeby złożyć dokument aplikacyjny do programu. Konieczny podkreślił, że odbędzie się to dla magistratu bezkosztowo, ponieważ chodzi na razie tylko o tzw. fiszkę aplikacyjną. – Nie jest przesądzone czy ta fiszka znajdzie poparcie. Bo zależy to od finansów czy liczby projektów. To nie rodzi teraz żadnych kosztów dla Miasta – podkreślił D. Konieczny. Zaraz przyznał jednak, że udział partnera samorządowego, jakim byłby Racibórz, rodzi zobowiązanie ze strony budżetu miejskiego – 15% kosztów kwalifikowanych projektu (chodzi m.in. o odtworzenie infrastruktury kolejowej). Projekt Kolej Plus pozwoli połączyć komunikacją kolejową Racibórz z ziemią pietrowicką i głubczycką. Będą też nowe połączenia do Opola przez Głubczyce. – Są już deklaracje władz wojewódzkich z opolskiego i śląskiego. W Katowicach chcą elektryfikacji tej linii, bo Koleje Śląskie dysponują tylko jednostkami elektrycznymi. Ten wymóg na pewno podniesie koszt zadania – tłumaczył radnym komisji gospodarki wiceprezydent Konieczny.

Skorzystają inni

Sprawę skomentował były włodarz Raciborza Mirosław Lenk. Nazwał temat starym i trudnym, który teraz odżył. Przyznał, że przeraża go poziom udziały Miasta w projekcie, który będzie bardzo kosztowny. – Prezydent Polowy dzięki naszej zgodzie będzie mógł zaciągnąć duże zobowiązanie. Tu mam wątpliwości – zauważył. Jego zdaniem, najbardziej skorzysta na projekcie Gmina Pietrowice Wielkie, a także firma Eko-Okna z Kornic. Zwiększy to także szanse dla raciborskich szkół ponadpodstawowych na dodatkowy nabór młodzieży z Opolszczyzny. Lenk zauważył, że na wydatkach poniesionych przez Racibórz skorzystają inni – sąsiednie gminy, producent okien i Powiat Raciborski. Przy tej okazji były prezydent dostrzegł w odbudowie linii kolejowej ważny krok do zbliżenia Raciborza z Opolszczyzną. On jest zwolennikiem przynależności miasta do Śląska, ale ostatnio – w kontekście problemów ze szpitalem zakaźnym – odżyły dążenia, aby Racibórz powrócił do opolskiego. – Podkreślam: moje obawy dotyczą kosztowności przedsięwzięcia. Kolej nie będzie tego robić za darmo. Zaangażujemy się, to poniesiemy koszty. Mówię to w oparciu o doświadczenia z projektowaniem Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna.

Chudy powiat

Kierunku działań magistratu bronił następca Lenka – Dariusz Polowy. Wyjaśnił, że „chodzi o to, żeby wejść w możliwość stworzenia wniosku”. – Jakakolwiek partycypacja finansowa na poważnym poziomie wydaje się poza zasięgiem budżetów samorządowych. Lista tych, co mają brać w tym udział najbardziej „chudo” wygląda po stronie powiatów. Bez naszego wsparcia jest to nie do ruszenia – podkreślił Polowy. Zaznaczył przy tym, że położenia geograficznego Raciborza zmienić nie można. Stolica powiatu leży z jednej strony w Subregionie Zachodnim, ale z drugiej przy granicy wojewódzkiej i ziemia opolska to dla naszego miasta „naturalny rezerwuar siły ludzkiej”.

Złudzenie czy potrzeba?

Lenka poparł jego klubowy kolega z Razem dla Raciborza – Henryk Mainusz. Jego zdaniem to tylko złudzenie, że takie połączenie kolejowe ożywi region i pojawi się wraz z nim jakiś ruch ludzi między ośrodkami miejskimi. – To jest robione na siłę – ocenił. Wypowiedział się także radny Jarosław Łęski z klubu „prezydenckiego”. Według niego, rozwój kolejnictwa rozwija cały region wielokierunkowo, a ten projekt ma służyć rewitalizacji transportu kolejowego. – Nie powinniśmy się przy tym ograniczać do zapytań typu: po co mamy jechać do Racławic? – dziwił się dyskusji radnych. Przypomniał o ludziach wykluczonych transportowo, co ogranicza ich możliwości rozwoju. Paweł Rycka prosił prezydenta Polowego, aby ten patrzył w pierwszej kolejności na potrzeby raciborzan. – Jak jest mowa o sprawie szpitala zakaźnego, to słyszymy, że to nie nasze kompetencje. Kolej Plus to także nie jest temat dla naszego samorządu, a jednak prezydent się angażuje – podzielił się spostrzeżeniem z członkami komisji gospodarki.

(ma.w)

  • Numer: 30 (1473)
  • Data wydania: 28.07.20
Czytaj e-gazetę

Archiwum

  • Numer: 28 (1471)
  • Data wydania: 14.07.20
  • Numer: 29 (1472)
  • Data wydania: 21.07.20
  • Numer: 30 (1473)
  • Data wydania: 28.07.20
  • Numer: 31 (1474)
  • Data wydania: 04.08.20
  • Numer: 32 (1475)
  • Data wydania: 11.08.20