Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Wojna w Ukrainie. Dezinformacja zalewa internet. Jak się bronić?

15.03.2022 00:00 red

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) alarmuje, że w ostatnim czasie nasiliła się dezinformacja w przestrzeni polskich mediów społecznościowych w temacie rosyjskiej agresji na Ukrainę. Eksperci wskazują, że 90 proc. kont w przeszłości odpowiadało za propagowanie treści antyszczepionkowych.

– W dalszym ciągu dominuje przekaz budowy zagrożenia wewnętrznego na terenie kraju – poinformowali w czwartek 3 marca eksperci. Wyliczali, że ostatniej doby odnotowano spadek takich incydentów o 85 procent. Porównano to z danymi z zeszłego dnia, kiedy w polskim internecie było ponad 120 000 takich prób.

IBIMS: chodzi o wywołanie poczucia braku zaufania

Choć wojna na Ukrainie wybuchła w czwartek 24 lutego, to z badań IBIMS-u, przeprowadzonych 21 i 22 lutego wyłaniał się już obraz zagrożenia dezinformacją w Polsce. Wówczas uwagę analityków zwrócił fakt ponadnormatywnej aktywności publikacyjnej w postaci interakcji m.in. takich fraz jak: „banderowcy” w kontekście negatywnym rozumianym jako „to nie ludzie”; „psy”; „mordercy”, „dzieciobójcy”; „ukraińscy uchodźcy” w kontekście negatywnym „rynek pracy”; „bezrobocie” czy „ludobójstwo” w kontekście negatywnych odwołań historycznych.

IBIMS wskazywał wówczas na stosunkowo niską na tym etapie liczbę kont aktywnie zaangażowanych w dystrybucję przekazów w sieci: Twitter: 545 kont; Facebook: około 2 tys. kont; YouTube – 4 kanały (emisja wideo). Eksperci zauważali natomiast, że 90% przeanalizowanych kont we wcześniejszym okresie uczestniczyło bezpośrednio w dystrybucji treści sceptycznych wobec szczepień lub je całkowicie negujących. Największe zainteresowanie organiczne tematem odnotowano w województwie podkarpackim.

– Analiza treści wskazuje, że głównym celem emisji komunikatów na tym etapie jest (podobnie jak w wypadku treści dot. szczepień i #COVID19 w 2021) wywołanie poczucia braku zaufania do działań administracji rządowej i organizacji międzynarodowych oraz podsycanie na poziomie pierwotnym poczucia zagrożenia ze strony obywateli Ukrainy w Polsce – czytamy w raporcie IBIMS.

Ekspert: udział w dezinformacji ma Rosja

Maciej Roszkowski, psycholog i popularyzator nauki, cytowany przez portal.abczdrowie.pl, podkreśla, że prawie rok temu omawiał badania, w których wzięto pod lupę ponad 50 tysięcy dezinformujących wpisów na Twitterze na temat szczepionki AstraZeneca, i także w tym wypadku okazało się, że pierwotne źródła tej dezinformacji pochodziły głównie z Rosji. – Biorąc pod uwagę badanie IBIMS i to sprzed roku, możemy być niemal pewni, że duży udział w tej dezinformacji miała Rosja. Wiedząc, co się wydarzyło kilka dni temu, możemy już stwierdzić, że celem szerzenia tamtych fałszywych informacji było wywołanie destabilizacji w społeczeństwie i osłabienie jego zasobów. Oczywiście nie każdy, kto rozprzestrzeniał i rozprzestrzenia te treści, był czy jest opłacanym rosyjskim trollem. Jednak te treści trafiły na podatny grunt dużej nieufności w Polsce, więc ludzie to podłapali i bardzo szybko pojawił się efekt kuli śnieżnej – wskazuje w wypowiedzi dla portalu.

Ekspert podaje, że o dezinformację w Polsce nie trudno. – Ludzie nie ufają instytucjom i autorytetom. W przypadku osób z Ukrainy podejrzenia, nieufność oraz stereotypy także mogą w końcu dojść do głosu, bo mamy w społeczeństwie dość silnie rozpowszechnione stereotypy o Ukraińcach i Ukrainkach. Jest wiele poczucia krzywdy pewnej części społeczeństwa ze względu na zaszłości historyczne. To jest oczywiście absurdalne, jeśli chodzi o teraźniejszość, bo Ukraina została brutalnie zaatakowana przez Putina i ludzie, którzy w niej mieszkają lub z niej uciekają są straumatyzowanymi ofiarami, którym musimy pomóc – podkreśla Roszkowski.

Premier rozmawiał z prezesem Google

– W ostatnich dniach można było zauważyć gigantyczną rosyjską aktywność dezinformacyjną, także prowadzoną w języku polskim – napisał 28 lutego na swoim Facebooku premier Mateusz Morawiecki. Informował wówczas, że rozmawiał z prezesem Google Sundarem Pichai. – Zdajemy sobie sprawę, że w związku z działaniami wojennymi zagrożenie ze strony Rosji także, w obszarze dezinformacji, bardzo się nasiliło – podkreślił.

Prezes Rady Ministrów dodał, że w tej sprawie razem z szefami rządów: Litwy, Łotwy i Estonii, skierował list do prezesów Google, Twitter, Facebooka i YouTube. W swoim wpisie zaznaczył, że „wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za to, co się dzieje w tym szczególnym dla świata czasie. Firmy, rządy, instytucje, w końcu obywatele, którzy są odbiorcami informacji. Bądźmy ostrożni w sieci, nie dajmy sobą manipulować”.

– W czasie rozmowy prezes Pichai zapewnił mnie, że zespoły Google działają 24 godziny na dobę we wszystkich krytycznych obszarach – dezinformacji, cyberbezpieczeństwa, spraw humanitarnych i zapewniania dostępu do zweryfikowanych informacji. Prezes Google poinformował, że w związku z decyzjami kilku rządów, w tym Polski, Google zablokował dostęp do niektórych rosyjskich kanałów na YouTube w tych krajach. To z pewnością nie koniec, bo skala problemu jest ogromna. Dlatego liczę, że te działania będą prowadzone w pełnym zakresie – podał na swoim Facebooku premier Morawiecki.

Jak walczyć z dezinformacją?

Maciej Roszkowski w rozmowie z portalem abcZdrowie radzi, aby wszelkie informacje oraz konta siejące dezinformacje zgłaszać jak najszybciej do administracji mediów społecznościowych. – Komentarze, w których nazywa się Ukraińców banderowcami czy UPO-wcami powinniśmy zgłaszać do administracji, podobnie jak konta ludzi, którzy je piszą. Ponadto weryfikujmy zdobytą wiedzę, nie bazujmy tylko na treściach umieszczanych w komentarzach, korzystajmy ze sprawdzonych źródeł informacji – apeluje ekspert i dodaje, że w mediach społecznościowych o dezinformację szczególnie łatwo.

Policja natomiast apeluje o spokój i nieuleganie dezinformacji. – Policja jak i inne służby mają naprawdę dużo zadań na granicy, jesteśmy tam, wspieramy straż graniczną, czuwamy, zapewniamy bezpieczeństwo – można przeczytać na Twitterze Polskiej policji.

W kolejnej informacji wskazano, że „nasilona dezinformacja i powielenie kłamstw zmusza nas do podejmowania dodatkowych działań”. – Przykładem niech będą fałszywie przekazywane informacje o rzekomych gwałtach czy molestowaniu, których mieli dopuszczać się obcokrajowcy przybywający z terenu objętej wojną Ukrainy – napisano.

– Chociaż nic takiego nie miało miejsca, nie odnotowaliśmy zwiększonej liczby przestępstw to i tak wywołało to niepotrzebnie negatywne reakcje. Na terenie przejść granicznych jak i w samym Przemyślu są znaczne siły policji, dbamy tam o porządek i zapewniamy bezpieczeństwo – dodano.

Funkcjonariusze na Twitterze zwracają uwagę, że bardzo ważny jest spokój społeczny i nieuleganie obcej dezinformacji która ma wywołać właśnie nieobliczalne zachowania i eskalację.

(mad)

  • Numer: 11 (1558)
  • Data wydania: 15.03.22
Czytaj e-gazetę

Archiwum

  • Numer: 9 (1556)
  • Data wydania: 01.03.22
  • Numer: 10 (1557)
  • Data wydania: 08.03.22
  • Numer: 11 (1558)
  • Data wydania: 15.03.22
  • Numer: 12 (1559)
  • Data wydania: 22.03.22
  • Numer: 13 (1560)
  • Data wydania: 29.03.22