Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Listonosze z Kuźni Raciborskiej ujawniają skąd biorą się opóźnienia w obsłudze klientów

31.10.2023 00:00 red

– Gdyby nam nie zlikwidowano tylu etatów, to nie byłoby problemów z dostarczaniem poczty – mówią listonosze. – Nieraz z płaczem wracamy do placówki, bo nie jesteśmy w stanie obsłużyć wszystkich, a tak bardzo chcielibyśmy. Jesteśmy przeciążeni pracą – alarmują nasi rozmówcy. Pracownicy Urzędu Pocztowego w Kuźni Raciborskiej mówią Nowinom, z czego wynikają ciągłe opóźnienia w dostarczaniu przesyłek i przekazów pieniężnych. Odpowiadają także na wypowiedź biura prasowego Poczty Polskiej, które ukazało się na łamach portalu Nowiny.pl i tygodnika „Nowiny Raciborskie”. – To kpina z pracowników – nie szczędzą słów krytyki o stanowisku, które otrzymaliśmy.

Od kilku miesięcy informujemy o problemach w funkcjonowaniu Urzędu Pocztowego w Kuźni Raciborskiej. Mieszkańcy narzekają, że listy, przesyłki i co gorsza, przekazy pieniężne docierają do nich o wiele za późno, albo nie przychodzą w ogóle, bo listy są awizowane. Co jest przyczyną tej sytuacji? Skontaktowali się z nami listonosze, którzy opowiadają, w czym tkwi szkopuł. Argumentują, że zdecydowali się na rozmowę, bo chcą, by w końcu ktoś rozwiązał narastający problem.

Było coraz gorzej

Jego początek upatrują przed dwoma latami, kiedy wyszło na jaw, że ich koleżanka okradała klientów z Raszczyc i Żytnej*. Do odpowiedzialności pociągnięto wówczas naczelnika i pracowników okienka. Wszystkich zwolniono, tłumacząc, że musieli oni wiedzieć o tym, co w godzinach pracy robiła listonoszka. – Później już było tylko gorzej – powiedzieli nam pracownicy chcący na łamach mediów pozostać anonimowi. O swej byłej szefowej mówią, że była „przecudowną osobą, trzymającą wszystko w ryzach”, zaś o koleżankach, że „oddawały się swojej pracy w pełni”. – Byliśmy najlepszym urzędem, ale to wszystko zniszczono jedną decyzją – denerwują się.

Później zaczęły się już problemy z dostarczaniem listów, przekazów pieniężnych i paczek, nie tylko w gminie Kuźnia Raciborska, ale i w sąsiedniej gminie Nędza, a także w: Raszczycach, Żytnej i Adamowicach, bo również te miejscowości obsługuje kuźniańska służba doręczeń. Mieszkańcy zaczęli się skarżyć, a głosy oburzenia docierały również do redakcji Nowin. Słyszeliśmy m.in. że list z Rud do Turza – czyli z sołectw, które dzieli zaledwie 14 km szedł ponad dwa tygodnie. – Tak nie można – denerwowała się mieszkanka. W rozwiązanie problemu zaangażował się burmistrz Paweł Macha. W maju spotkał się z Dyrekcją Regionu Sieci w Katowicach, reprezentującą Pocztę Polską, omawiając wówczas plan naprawczy. To miał być koniec problemów, niestety było jednak inaczej, bo te ciągle narastały.

Totalny chaos

– Po zwolnieniu poprzedniej naczelnik pozostaliśmy przez dłuższy czas sami, nie mieliśmy stałego szefa, ciągle były zastępstwa z innych urzędów. Nie było też stałej obsługi okienek – wracają pracownicy pamięcią do zdarzeń sprzed kilkunastu miesięcy. Dochodzące osoby z innych placówek nie były zaznajomione z kuźniańskim urzędem pocztowym, instruować musieli ich listonosze. – Ciągła rotacja powodowała, że dziewczyny z okienek nie ogarniały przekazów, nie ogarniały pomocy, by nas wyeksportować na rejon. Stąd brały się m.in. opóźnienia w dostarczaniu emerytur, bo nie otrzymywaliśmy w okienkach wpłat na czas. To był totalny chaos – opisują sytuację. Z czasem pojawił się nowy naczelnik, ale ten później odszedł. Pojawiła się kolejna osoba, a każda rządziła po swojemu, co jak przyznają listonosze, burzyło ich pracę, bo musieli dostosowywać się do zmian. – Słyszeliśmy, że musimy dać radę, ale jak długo można? – pytają.

Problem za problemem

Pracownicy wspominają, że po zwolnieniu pani naczelnik i pracowników okienka pozostało 9 listonoszy na 10 rejonów, więc do pełnej obsady brakowało jeszcze dwóch, bo jeden listonosz był na zastępstwo, kiedy inny był na urlopie, albo zachorował. Obecnie w kuźniańskim urzędzie pocztowym pracuje 7 listonoszy – w tym dwie osoby, które dopiero co przyszły, więc zanim rozpoczną swą pracę w pełni, muszą się jej nauczyć, jeśli zdecydują się na związanie z tym miejscem na dłużej. Zmniejszono też liczbę rejonów z 10 do 7, ale obszar do obsługi ciągle jest taki sam, więc pozostałym listonoszom dołożono obowiązków.

– W ten sposób rejon, który miał np. 50 km, obecnie ma 70 km. Pracujemy przecież przez 8 godzin, w tym czasie musimy pobrać emerytury, listy i paczki, bo jesteśmy bez pomocy pracownika ekspedycyjnego, który wcześniej się tym zajmował, ale dwa etaty zlikwidowano, podobnie jak kilka okienkowych. Później musimy wrócić do urzędu i rozliczyć się z tego, co nam pozostało. A to nie wszystko, bo narzuca nam się jeszcze, by pojechać na rejon nieobsługiwany, czyli taki, który nie ma swojego listonosza, bo osoba jest na urlopie czy chorobowym. Musimy dostarczać paczki, bo nie mamy paczkowego, a nawet codziennie za 20 złotych sprzedawać kalendarze, znicze czy kolorowanki, czyli asortyment, który mamy na okienkach. To wszystko robimy swoimi samochodami, bo nie mamy służbowych. Te opóźnienia były, są i będą, jeśli ktoś nie zrozumie, że trzeba zatrudnić więcej ludzi do obsługi, ale takich ludzi, którzy są gotowi od razu wyjść w teren – mówią nam pracownicy kuźniańskiego urzędu pocztowego.

Ubolewają, że nie odnajdują zrozumienia w kierownictwie Poczty Polskiej. – Nie jesteśmy w stanie ogarnąć tego wszystkiego. To jest niemożliwe – mówią wprost. – Zmuszają nas do nadgodzin, a przede wszystkim do pracy niemożliwej – dodają.

Burmistrz znów apelował

W październiku do problemu znów publicznie odniósł się burmistrz Macha. Wystosował on pismo do Biura Wsparcia Klientów, w którym zwracał się „z prośbą o przywrócenie porządku w funkcjonowaniu placówki pocztowej”, która jak dodał, „nie działa w sposób prawidłowy, nie realizuje z należytą starannością jednego z podstawowych zadań, do których została powołana”. – Przesyłki pocztowe niezależnie od ich rodzaju, listy, przekazy pieniężne nie są dostarczane w odpowiednim (zgodnym z przepisami prawa) czasie – zaalarmował.

Jednocześnie włodarz apelował o „przywrócenie porządku i zapanowanie nad chaosem” w jak najkrótszym czasie. Jak argumentował, mieszkańcy są ignorowani w swoich prośbach i skargach. – Każda próba rozmowy z przedstawicielami placówki kończy się niepowodzeniem. Znaczna część listów jest awizowana mimo obecności odbiorcy w miejscu wskazanym jako adres dostarczenia listu – napisał.

Kij w mrowisko

Po słowach burmistrza o komentarz do narastającego problemu zwróciliśmy się do biura prasowego Poczty Polskiej, bo to jedyna komórka upoważniona do kontaktu z mediami. Zapytaliśmy m.in., z czego wynikają problemy zgłaszane przez mieszkańców? Dlaczego dotąd nie rozwiązano trudności, skoro Dyrekcja Regionu Sieci w Katowicach wie o tej sprawie od dłuższego czasu? Zapytaliśmy także, dlaczego listy są awizowane mimo obecności odbiorcy w miejscu wskazanym jako adres dostarczenia listu oraz kiedy problem zostanie rozwiązany? Oto odpowiedź, którą otrzymaliśmy:

„Informujemy, że pierwsze trudności w omawianym UP wystąpiło kilka miesięcy wcześniej i wtedy też odbyło się spotkanie z Panem Burmistrzem. Działania wówczas podjęte, które dotyczyły uzupełnienia zatrudnienia w omawianej służbie, pozwoliły na opanowanie trudnej sytuacji. Niestety od miesiąca września sytuacja kadrowa w służbie doręczeń ponownie uległa pogorszeniu.

Pragniemy podkreślić, że na bieżąco podejmowane są działania polegające na wspieraniu UP pracownikami służby doręczeń z innych urzędów pocztowych. Sytuacja jest monitorowana przez Kierownictwo regionalne w Katowicach.

Z dniem 17.10.br zostaje zatrudniona nowa osoba w służbie doręczeń, dodatkowo będą w dalszym ciągu prowadzone działania wsparcia przez listonoszy z innych UP do momentu ustabilizowania się sytuacji kadrowej.

Podejmujemy działania zmierzające do wyeliminowania nieprawidłowości, m.in. przeprowadzono rozmowy dyscyplinujące z pracownikami służby doręczeń. Ponadto, codziennie monitorujemy sytuację w placówce pod kątem zapewnienia bieżącego doręczania korespondencji”.

I to odpowiedź, która przelała czarę goryczy. Listonosze powiedzieli stop i postanowili zabrać głos na łamach Nowin. – Ta odpowiedź, to kpina z pracowników. Po ukazaniu się tego artykułu straszono nas, że skoro napisano o nas w gazecie, to może chcemy być też w telewizji? Wskazywano także, że dziennikarz Nowin sam miał sobie wymyślić wypowiedź biura prasowego. Za co miałaby z nami być przeprowadzona rozmowa dyscyplinująca? Za to, że dajemy z siebie wszystko, a nikt nie słyszy naszych próśb? – mówią. – Ta sytuacja jest dla nas niezrozumiała – dodają.

Pracownicy mówią, że próbowali już wszelkich metod, by rozwiązać narastający problem, ale nic nie przyniosło skutku. – W mediach ostatnia nadzieja – kwitują.

Dawid Machecki

*Szczegółowo piszemy o tym w artykule: Listonoszka przez lata okradała seniorów. Mogli stracić nawet milion złotych, który można przeczytać w naszym portalu, pod adresem: nowiny.pl/189170.


Dlaczego listy są awizowane?

Listonoszy pytamy o awizowanie listów, bo, mimo że klienci są w swoich mieszkaniach, czy domach, to do ich skrzynek trafiają informacje, jakoby miałoby ich tam nie być. To zresztą też problem, o którym pisał burmistrz Paweł Macha w piśmie do Biura Wsparcia Klientów.

Listonosze wskazują, że w trakcie zmian naczelników kuźniańskiej poczty powiedziano im, że nie mogą przywozić niedostarczonych listów, czyli takich, które w systemie mają odhaczyć do ponownego dostarczenia. – Nakazano nam bez wrzucania awizo klientom do skrzynek odhaczanie tak niedostarczonych listów w systemie. Mówiono nam, że później otrzymają oni ponowne awizo i tak będą wiedzieć, że mają pojechać na pocztę po list. Zmuszono nas do tego – opisują sytuację.

W efekcie, jak mówią nam pracownicy urzędu pocztowego, adresat nie wie, że czeka na niego list na poczcie, bo nie otrzymał żadnej informacji. Otrzymuje za to po siedmiu dniach powtórne awizo, o ile listonosz jest w ogóle w stanie w trakcie pracy dotrzeć do klienta i wrzucić tę informację. – Nikt z kierownictwa nie martwi się za to, że klienci mogą mieć problemy, jeśli nie odbiorą awizowanego listu. Bo ten uważa się za doręczony z dniem upływu ważności tego drugiego awizo – wyjaśniają.

  • Numer: 44 (1643)
  • Data wydania: 31.10.23
Czytaj e-gazetę

Archiwum

  • Numer: 42 (1641)
  • Data wydania: 17.10.23
  • Numer: 43 (1642)
  • Data wydania: 24.10.23
  • Numer: 44 (1643)
  • Data wydania: 31.10.23
  • Numer: 45 (1644)
  • Data wydania: 07.11.23
  • Numer: 46 (1645)
  • Data wydania: 14.11.23