Zapytaj prawnika. Odwołanie pracownika z urlopu
Natalia Lewandowska-Fac radca prawny, mediator.
Sezon wakacyjny w pełni. A wraz z nim pytanie: kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu?
Jest to możliwe w sytuacji gdy wystąpiły wyjątkowe okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili rozpoczęcia urlopu wypoczynkowego, a powrót pracownika jest niezbędny dla zapewnienia prawidłowego toku pracy z uwagi na posiadane przez niego kwalifikacje. Co to oznacza w praktyce? Po pierwsze to, że kiedy pracownik rozpoczynał urlop okoliczności, na które powołuje się pracodawca jeszcze nie istniały, a nawet więcej – nie można ich było przewidzieć (np. konieczność usunięcia awarii urządzeń). Nie można więc odwołać pracownika z urlopu z uwagi na konieczność wykonania przez niego zaplanowanych na dany okres obowiązków. Nieprzewidziane okoliczności to bowiem wszystkie sytuacje, o których pracodawca nie wiedział w chwili rozpoczynania przez pracownika urlopu wypoczynkowego, a które wymagają obecności pracownika w pracy (np. awarie albo nagła choroba osoby zastępującej). Po drugie – obecność pracownika jest konieczna z uwagi na posiadane przez niego kwalifikacje (nie można go zastąpić inną osobą).
Co w takiej sytuacji z kosztami poniesionymi przez pracownika?
Pracodawca jest obowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu. Są to przede wszystkim: niepodlegająca zwrotowi zapłata za niewykorzystany pobyt w hotelu lub ośrodku, a także koszty podróży oraz bezpośrednie koszy niewykorzystania urlopu przez rodzinę, jeżeli została zmuszona do przerwania odpoczynku. Roszczenie o zwrot kosztów przedawnia się po 3 latach.