Bezpieczne wakacje w górach z Plusem
Wakacje to czas wypoczynku i zabawy, ale dla służb ratowniczych to najbardziej gorący okres pracy w ciągu roku. W góry ściągną tysiące turystów, co niestety oznacza setki interwencji i akcji ratunkowych. Wielu z nich można by jednak uniknąć, gdyby nie brak wyobraźni i zdrowego rozsądku.
Plus wspomaga górskie służby ratownicze oferując im zarówno wsparcie technologiczne, przekazując środki finansowe na niezbędny sprzęt ratowniczy jak i współorganizując imprezy z zakresu edukacji i profilaktyki bezpiecznego wypoczynku. Ta, trwająca już dwunasty rok współpraca, to cały kompleksowy program obejmujący szereg bardzo zróżnicowanych działań:
Najważniejszym elementem jest stworzony przez sieć Plus we współpracy ze służbami ratowniczymi Zintegrowany System Ratownictwa, obsługujący specjalny numer ratunkowy w górach 601100300, gwarantujący szybkie i profesjonalne prowadzenie akcji ratowniczych oraz ich sprawną koordynację.
We współpracy ze służbami ratowniczymi stworzone zostały specjalne, bezpłatne aplikacje na telefon „Bezpieczniej w górach”, „Pierwsza pomoc”, „Pierwsza Pomoc Dzieciom”. Zawierają one podstawowe informacje o prawidłowym zachowaniu nad wodą oraz udzielaniu pierwszej pomocy w najczęściej spotykanych przypadkach urazów, przedstawione w postaci krótkich tekstów wraz z ilustracjami.
System Informacji Wizualnej dla Turystów obejmujący całe pasmo polskich gór oraz Jurę Krakowsko-Częstochowska pozwalający m.in. na przekazywanie aktualnej prognozy pogody oraz informacji od ratowników dyżurnych GOPR i TOPR.
601100300 – numery na wagę życia
Dzięki współpracy Plusa z służbami ratowniczymi GOPR i TOPR powstał Zintegrowany System Ratownictwa obsługujący specjalne numery ratunkowe. W górach jest to numer 601100300.
Zintegrowany System Ratownictwa jest pierwszym na świecie systemem ratownictwa wodnego wykorzystującym technologie GSM, UMTS, GPS. Zapewnia szybką i niezawodną łączność, dyspozytor może koordynować wiele zdarzeń i wypadków jednocześnie.
Każde z Centrów i stanowisk wyniesionych wyposażone jest w telefon, komputer ze zdalnym dostępem do centralnej bazy danych Systemu (poprzez modem iPlus), zasilacz awaryjny UPS i rejestrator rozmów. Wykorzystujący technologie teleinformatyczne Zintegrowany System Ratownictwa oferuje niezawodną, szybką łączność, a przez zastosowanie specjalistycznego oprogramowania umożliwia dyspozytorowi koordynację wielu zdarzeń i wypadków jednocześnie. Połączenia z sieci Plus są automatycznie przełączane do najbliższego centrum dyspozytorskiego, natomiast połączenia z pozostałych sieci odbierane są w Głównych Centrach w Zakopanem i Rabce.
Aplikacje na telefon
Plus we współpracy z ratownikami stworzył specjalne aplikacje na telefon zawierające podstawowe informacje z zakresu ratownictwa i bezpiecznego wypoczynku. Przedstawione są one w postaci krótkich tekstów wraz z ilustracjami. O czym pamiętać wybierając się w góry, jak zrobić sztuczne oddychanie? Na te pytania niewielu z nas zna prawidłowe odpowiedzi. Dlatego warto mieć w telefonie aplikacje „Bezpieczniej w górach”, „Pierwsza Pomoc” czy stworzoną w tym roku „Pierwsza Pomoc Dzieciom”.
Aplikacje dla klientów sieci Plus są bezpłatne i można je pobrać z serwisu wap.plus.pl, strony www.plus.pl lub wysyłając na numer 8045 SMS o treści „Gory”, „Pomoc” lub „Dzieci”. Klienci innych sieci mogą otrzymać je dzięki zastosowaniu łączności Bluetooth na imprezach organizowanych przez Plusa.
System Informacji Wizualnej dla Turystów w górach
System wykorzystuje 42-calowe monitory zainstalowane w 14 lokalizacjach wskazanych w Tatrach przez TOPR oraz w 25 lokalizacjach obejmujących pozostałe pasmo polskich gór oraz Jurę Krakowsko-Częstochowską, a wskazanych przez GOPR. Informacje dostarczane są poprzez nowoczesny system zdalnego zarządzania treścią z wykorzystaniem usługi iPlus – bezprzewodowego dostępu do internetu. System pozwala na przekazywanie aktualnych warunków turystycznych, informacji o zagrożeniach atmosferycznych oraz komunikatów ratowników górskich.
Redaktorem serwisu jest, w zależności od lokalizacji monitorów, ratownik dyżurny TOPR lub ratownik dyżurny w każdej z Grup Regionalnych GOPR. Każdy z nich we własnym zakresie aktualizuje treści pojawiające się na monitorach znajdujących się na terenie działania jego jednostki ratowniczej. Informacje podawane są co 10 minut i może z nich korzystać za darmo każdy turysta.
System obsługiwany przez TOPR jest obecnie rozbudowywany o przekaz obrazu z kamer zainstalowanych w Tatrach oraz dane z automatycznych stacji meteo z wykorzystaniem usługi iPlus.
Katarzyna MellerRzecznik Prasowy sieci Plus