Z czego słynie nasza miejscowość?
CZERWIONKA – LESZCZYNY. Uczniowie Zespołu Szkół nr 3 w Czerwionce odwiedzili urząd gminy. Z burmistrzem i urzędnikami rozmawiali o tym, z czego znana jest Czerwionka – Leszczyny, i czym może się pochwalić.
Ciekawe legendy, śląskie tradycje, gwara, smaczna kuchnia, zabytkowe familoki, obiekty sportowe, nowoczesna autostrada, tradycje, dobrzy koledzy, utalentowani mieszkańcy, piękne walory przyrody, zabytki historyczne i przyrodnicze – z tego zdaniem uczniów z czerwioneckiej „trójki” słynie gmina Czerwionka-Leszczyny. Do takich wniosków dzieci doszły, odwiedzając czerwionecki magistrat i rozmawiając z burmistrzem Wiesławem Janiszewskim oraz gminnymi urzędnikami. – Uważamy, że perełką naszej gminy i regionu jest piękna gwara, naszą dumą są też utalentowani uczniowie, dlatego na początku dzisiejszego spotkania chcielibyśmy zaprezentować krótkie scenki gwarowe w wykonaniu dzieci – stwierdziła towarzysząca dzieciom Małgorzata Pyszny, nauczycielka języka polskiego.
Uczniowie zaprezentowali więc w gwarze śląskiej krótką bajkę o Czerwonym Kapturku oraz znany wiersz Juliana Tuwima „Pan Hilary”, tym razem jako zabawną opowieść o poszukiwaniu breli. Potem przyszedł czas na zwiedzanie. Najpierw w rozmowie z gospodarzem gminy dzieciaki dowiedziały się m.in. że jednym z jej atutów jest piękno przyrody, ponad 40 proc. obszaru gminy zajmują lasy, a na terenach wiejskich wciąż przybywa nowych domów. Burmistrz wspomniał również o autostradzie, będącej w jego ocenie oknem na świat oraz o potrzebie pielęgnowania pięknej śląskiej gwary. – Od lipca ubiegłego roku miałem okazję uczestniczyć w szeregu wydarzeń organizowanych w związku z obchodami jubileuszu 50-lecia nadania praw miejskich Czerwionce i Leszczynom. Podczas tych spotkań podkreślałem wielokrotnie, że bardzo ważnym skarbem tej ziemi jest węgiel, bo przecież jesteśmy wciąż gminą górniczą. Ale nie tylko. W momencie, kiedy kopalnię zamykano nasze społeczeństwo musiało zacząć funkcjonować w zupełnie innej rzeczywistości. Dlatego, w pierwszej kolejności bez wahania odpowiadam, że największym bogactwem gminy, są jej mieszkańcy – uczciwi, pracowici, sumienni, odpowiedzialni, od nich przecież zależy, jaka ta miejscowość jest. Fakt, że na terenie naszej gminy mieszkańców nie ubywa, świadczy o tym, że młodzi widza tu perspektywę i miejsce dla siebie – mówił Wiesław Janiszewski. Po spotkaniu z włodarzem gminy uczniowie odwiedzili wydział ekologii i zdrowia, gdzie z wielkim zainteresowaniem wysłuchały informacji przekazanych im przez Katarzynę Pyszny na temat największych atrakcji przyrodniczych gminy. Dzieci z chęcią włączały się do rozmowy, przy okazji ustalając jak mogą włączyć się do działań na rzecz ochrony środowiska. Katarzyna Pyszny z wydziału ekologii zachęcała gości, by odwiedzili najciekawsze krajobrazowo miejsca: Uroczysko Głębokie Doły w Książenicach, Pojezierze Palowickie oraz wszystkie ścieżki dydaktyczno-przyrodniczych zlokalizowane na terenie Czerwionki-Leszczyn. Uczniowska wycieczka wpadła też z wizytą do Urzędu Stanu Cywilnego, gdzie kierownik Kornelia Warzecha zapoznała wszystkich z jego funkcjonowaniem oraz celami. Od rzecznik prasowej Hanny Pióreckiej-Nowak goście dowiedzieli się natomiast, że gmina kultywuje piękne śląskie obyczaje, a dzięki działającym w gminie kołom gospodyń wiejskich organizuje Święto Makówek i Jarmark Wielkanocny. Pani rzecznik opowiedziała im także o festiwalu Around The Rock, który promuje Czerwionkę-Leszczyny w całym kraju. Urzędnicy przygotowali dla gości słodki poczęstunek oraz foldery prezentujące największe atrakcje gminy. Z kolei uczniowie na zakończenie wizyty wręczyli burmistrzowi specjalnie przygotowane podziękowanie, na którym spisali własne odpowiedzi na pytanie „Z czego słynie nasza miejscowość?”. Wizytę w czerwioneckim urzędzie uczniowie złożyli w związku z realizacją międzynarodowego projektu eTwinning pod nazwą „Z czego słynie nasze miasto?”. Potem swoimi przemyśleniami i doświadczeniami podzielą się z rówieśnikami m.in. z Turcji, Czech i Rumunii. – Realizację projektu rozpoczęliśmy od zapoznania dzieci z lokalnymi legendami. Bardzo spodobała im się zwłaszcza legenda o rozbójniku Ramży – wyjaśnia Małgorzata Pyszny, realizująca projekt. Niebawem, w ramach projektu planowane jest zorganizowanie podchodów, podczas których uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z ciekawostkami przyrodniczymi gminy. Odwiedzą także najpiękniejsze i najbardziej wartościowe zabytki zlokalizowane na jej terenie. Relacje z wszystkich działań uczniowie na bieżąco umieszczają na międzynarodowej stronie internetowej projektu.
(MS)