Milion złotych więcej na turystykę w tym roku
Subregion dla zwiedzających przygotował szereg map i przewodników. O tym, co ciekawego można u nas obejrzeć rozmawiamy z Pawłem Tułodzieckim, zajmującym się w subregionie turystyką.
Szymon Kamczyk: – Z jakich publikacji Związku Subregionu mogą korzystać mieszkańcy, planując letnie wycieczki?
Paweł Tułodziecki: – Na ten sezon przygotowaliśmy dla turystów przewodnik zawierający kilkanaście propozycji spędzenia weekendu w naszym regionie. Jego uzupełnieniem jest mapa największych atrakcji turystycznych. W punktach informacji turystycznej w naszym regionie dostępne są także wydane przez nas mapy ścieżek rowerowych. Wkrótce do punktów IT dostarczone zostaną nowe publikacje dotyczące całego województwa śląskiego. Z naszych publikacji można dowiedzieć się m.in. skąd znalazł się arszenik w herbacie u cystersów, czy wodzisławski zegar słoneczny chodzi punktualnie, jaka jest najlepsza z wszystkich śląskich zup i ile lat ma najstarsza kuźnia w Polsce.
Czy publikacje są dostępne także w formie elektronicznej?
Nasze dotychczasowe publikacje i nie tylko prezentujemy na naszej stronie internetowej turystyka.subregion.pl w zakładce „informator turystyczny”, gdzie znaleźć można wydawnictwa z poszczególnych miejscowości naszego regionu. Dodatkowo można znaleźć tutaj przydatne informacje o noclegach czy gastronomii, wirtualnie odwiedzić kilka ciekawych atrakcji, a także zaplanować wycieczkę rowerową.
Pod jakim kątem turysta może zaplanować sobie wycieczkę?
Nasz region najlepiej zwiedzać z siodełka roweru. W naszych okolicach znajduje się więcej kilometrów tras rowerowych niż odległość z Zakopanego na Hel! Ścieżki umożliwiają atrakcyjne i aktywne spędzenie wolnego czasu. Na rowerzystów i nie tylko czekają romantyczne zamki i pałace pełne dawnych sekretów i legend, zabytkowe drewniane kościółki i sanktuaria, nowe miejsca oraz dobrze znane atrakcje. W naszym regionie bez problemu można zorganizować wyprawy rodzinne, są miejsca dla miłośników zabytków techniki, jest wiele atrakcji dla lubiących aktywny, a przy tym niebanalny wypoczynek. Nierozczarowani będą oczywiście miłośnicy przyrody i poszukiwacze przygód.
Jakie najpiękniejsze miejsca na terenie powiatu rybnickiego i Rybnika promuje subregion?
Turyści raczej nie kierują się granicami administracyjnymi, tuż za granicą jest coś ciekawego, a w naszym przypadku jest tego wiele. Są dobrze znane atrakcje w Rudach, jak opactwo czy skansen pod parą czyli kolejka wąskotorowa. Kolejka przygotowała dla turystów majowy weekend pełen atrakcji. Sama kolejka kryje wiele ciekawostek. Znajduje się tam park linowy – bardziej zainteresowani mogą spróbować odnaleźć np. silnik maybacha w jednej z lokomotyw, drudzy spróbować odnaleźć ukryty skarb. Sam powiat rybnicki jest bogaty w atrakcje dla miłośników architektury drewnianej. W powiecie nie będą się nudzić też poszukiwacze zabytków techniki. W Niewiadomiu znajduje się zabytkowa kopalnia „Ignacy”, w Czerwionce-Leszczynach jest coraz ładniejsze osiedle zabytkowych familoków wraz z nieopodal znajdującą się izbą tradycji kopalni „Dębieńsko”. Interesujące są też zabytkowe szyby kopalniane w okolicach Gaszowic. Moc atrakcji jest dla rodzin z dziećmi, które mogą odwiedzić park dinozaurów oraz bajkową krainę w Rybniku – Kamieniu. Amatorom większej ilości wrażeń polecamy spływ kajakiem rzeką Rudą czy skorzystanie z oferty rybnickiego aeroklubu.
Czy subregion wraz z promocją turystyki promuje też podmioty gospodarcze, jak np. lokale gastronomiczne, miejsca noclegowe czy parki rozrywki?
Podmioty prywatne są jednym z najważniejszych elementów oferty turystycznej regionu. Najważniejszym takim podmiotem, zarządzanym przez prywatnego przedsiębiorcę, jest Miasteczko Westernowe TwinPigs w Żorach, które w sezonie przyciąga ogromną ilość turystów z całego kraju, kusząc takimi atrakcjami jak pokazy kowbojskie, pojedynek rewolwerowców, napad na bank, łącznie oferując ponad 30 elementów rozrywki. Działalność miasteczka została niedawno nagrodzona certyfikatem za najlepszy produkt turystyczny roku 2012, przyznawanym najlepszym przedsięwzięciom przez Polską Organizację Turystyczną. W naszych publikacjach pokazujemy także przedsiębiorców działających na mniejszą skalę, jak organizatorów turystyki wiejskiej czy wodnej, nie pomijamy też animatorów wypoczynku i rekreacji.
Czy subregion promuje też nasze tereny na targach turystyki?
Wydawanie własnych przewodników i map to nie wszystko, wychodzimy też z naszą ofertą na zewnątrz. Uczestniczymy w międzynarodowych targach turystycznych na regionalnym stoisku województwa śląskiego. Podczas takich wydarzeń stoisko odwiedza od kilku do kilkunastu tysięcy turystów. Za najatrakcyjniejszą ofertę turystyczną regionalne stoisko otrzymuje często nagrody i wyróżnienia. W tym roku do odwiedzin naszego regionu zachęcaliśmy gości targów w Katowicach i Wrocławiu, wkrótce będziemy także w Opolu. Dla mieszkańców naszego regionu nasze stoisko ustawiamy przy okazji imprez, takich jak Industriada, dożynki gmin oraz dni miast.
Jakie są dalsze plany na promocję turystyki?
Wraz ze Śląska Organizacją Turystyczną oraz innymi partnerami postawiliśmy przed sobą ambitny plan wdrożenia na terenie województwa Śląskiego Systemu Informacji Turystycznej. Wraz z kilkunastoma samorządami uruchamiamy na terenie całego subregionu sieć punktów informacji turystycznej wraz z infokioskami. Już wkrótce tzw. bankomaty turystyczne staną w istotnych z punktu widzenia turysty miejscach. W tych punktach wkrótce także będzie można wypożyczyć audio przewodniki, czyli urządzenia, które poprowadzą nas po atrakcyjnych miejscach, opowiadając przy tym ich historię i ciekawostki z tych miejsc. Dla internautów przygotowane zostaną też nowoczesne strony internetowe z informacjami o ciekawych miejscach i wydarzeniach. Dzięki temu łączne nakłady na rozwój turystyki w Subregionie Zachodnim wzrosną o 1 mln zł.
Dziękuję za rozmowę.